Psikotik Bozukluklar

Psikoz, insanın gerçeklikle temasını kaybetmesidir. Psikoz belirtilerinin yaÅŸanması genellikle psikotik epizod olarak adlandırılır.

Psikotik belirtiler ÅŸizofreni, bipolar bozukluk gibi belirli bir ruhsal saÄŸlık durumlarında olduÄŸu gibi çeÅŸitli travmatik deneyimlerde, alkol-madde alımında, organik durumlarda ortaya çıkabilir.

Psikoz belirtileri yaşıyorsanız hemen bir doktora görünmelisiniz.

stressed-out-colleagues-working-together-modern-office-using-devices-gadgets-during-creati

Åžizofreni

Åžizofreni, insanların nasıl düÅŸündüÄŸünü, hissettiÄŸini ve algıladığını etkileyen bir beyin bozukluÄŸudur. Ortada olmayan ÅŸeyleri görmenize veya duymanıza ya da doÄŸru olmayan ÅŸeylere inanmanıza neden olabilir.

Åžizofreni aktif olduÄŸunda belirtiler arasında sanrılar, halüsinasyonlar, dağınık konuÅŸma ve davranışlar, düÅŸünme sorunları ve motivasyon eksikliÄŸi sayılabilir. DüÅŸünce bozuklukları, uygun olmayan duygusal tepkiler, düzensiz konuÅŸma ve davranışlar, biliÅŸsel kayıplar kiÅŸinin kendine bakım ve günlük iÅŸlerinde zorlanmalara, kiÅŸilerarası iliÅŸkilerinde bozulmaya neden olur.

Åžizofreni, nüfusun yüzde birinden daha azında görülür. Erkekleri ve kadınları eÅŸit ÅŸekilde etkiler. Oranlar tüm dünyada benzerdir. Åžizofreni belirtileri genellikle ilk yetiÅŸkinlik döneminde ortaya çıkar. Erkekler genellikle geç ergenlikte veya 20'li yaÅŸların başında ilk semptomları yaÅŸarken, kadınlar hastalığın ilk belirtilerini 20'li yaÅŸlarında ve 30'lu yaÅŸların başında gösterme eÄŸilimindedir. Sorunlu iliÅŸkiler, düÅŸük okul performansı ve düÅŸük motivasyon gibi daha hafif iÅŸaretler daha erken ortaya çıkabilir.

Şizofreni tanısı nasıl konur?

Åžizofreni tanısı için kiÅŸide bozulan iÅŸlevsellikle birlikte ortaya çıkan aÅŸağıdaki belirtilerden iki veya daha fazlasına sahip olmalıdır:

• Sanrılar

• Halüsinasyonlar

• Dezorganize konuÅŸma

• Dezorganize veya katatonik davranış

• Negatif belirtiler

Hastalık tanısı en az bir ay aktif evre ve süregiden belirtilerle birlikte altı ay boyunca devam etmesi durumunda konabilir. Tanı için beyin tümörleri, alkol-madde etkisi, olası tıbbi durumlar ve bipolar bozukluk gibi diÄŸer psikiyatrik tanılar gibi diÄŸer faktörleri ekarte etmelidir.

Şizofrenide hastalık seyri nasıldır?

Hastalık aktif ve yatışma dönemleri ile seyreder. Hastalığın aktif olduÄŸu psikotik dönemde, kiÅŸi gerçek ve gerçek olmayan deneyimleri ayırt etmekte zorlanır. KiÅŸinin düÅŸünceleri ve algıları bozulur ve kiÅŸi neyin gerçek neyin gerçek olmadığını anlamakta zorluk çekebilir. Herhangi bir hastalıkta olduÄŸu gibi belirtilerin ÅŸiddeti, süresi ve sıklığı deÄŸiÅŸebilir. Bununla birlikte kiÅŸi yaÅŸlandıkça ÅŸiddetli psikotik belirtilerin görülme sıklığı genellikle azalır. Ä°laçları reçete edildiÄŸi gibi almamak, alkol veya yasadışı uyuÅŸturucu kullanımı ve stresli durumlar belirtileri artırma eÄŸilimindedir. Tedavisiz geçen süre artıkça hastalığın seyri kötüleÅŸir. Hastalığın erken baÅŸlangıçlı oluÅŸu, ailede ÅŸizofreni öyküsü, yapısal beyin anormallikleri ve belirgin biliÅŸsel belirtilerin varlığı kötü gidiÅŸ ile iliÅŸkilidir.

Åžizofreni geliÅŸiminde etkili olan faktörler nelerdir?

Åžizofreni geliÅŸme riskine çeÅŸitli faktörler katkıda bulunur. Genetik deÄŸiÅŸiklikler, doÄŸumdan önce enfeksiyonlara maruz kalma veya çocukluk döneminde ÅŸiddetli stres gibi çevresel faktörlerle etkileÅŸime girerek ÅŸizofreni geliÅŸim riskini artırabilir.

Şizofreni nasıl tedavi edilir?

Åžizofreni, belirtileri kontrol etmeye yardımcı olan ilaçlar ve farklı danışmanlık ve destek türleri ile tedavi edilir. Tedavi, birçok ÅŸizofreni hastasının son derece üretken ve tatmin edici bir yaÅŸam sürmesine yardımcı olabilir. DiÄŸer kronik hastalıklarda olduÄŸu gibi tedaviyle bazı hastalar son derece iyi durumdayken, diÄŸerleri belirtilerle devam etmeye ve desteÄŸe ve yardıma ihtiyaç duymaya devam eder.

Antipsikotik ilaçlar, ÅŸizofreni tedavisi için reçete edilen temel ilaç türüdür. Åžizofreni ilaçları genellikle belirtileri azaltır, ancak alışmaları biraz zaman alır. Bazen insanların en iyi sonucu veren ve en az soruna neden olan ilaçları bulmadan önce birkaç farklı ilacı denemeleri gerekir. Ä°laç etkinliÄŸindeki yetersizlik ve ilaçların potansiyel yan etkileri nedeniyle tedaviyi yöneten psikiyatristle iyi bir iÅŸ birliÄŸi içinde tedavinin yönetilmesi önem kazanmaktadır. Åžizofreni, tipik olarak tekrarlama olasılığı olan kronik bir hastalık olduÄŸundan uzun süreli önleyici tedavi gerektirir.

Åžizofreni semptomları kontrol altına alındıktan sonra, terapi ve psikososyal destekler, insanların sosyal becerileri öÄŸrenmelerine, stresle baÅŸa çıkmalarına, nüksetmenin erken uyarı iÅŸaretlerini belirlemelerine ve tedavide kalma sürelerini uzatmalarına yardımcı olabilir. Åžizofreni tipik olarak erken yetiÅŸkinlik döneminde ortaya çıktığı için, bozukluÄŸu olan bireyler genellikle yaÅŸam yönetimi becerilerini geliÅŸtirmeye, mesleki veya eÄŸitim eÄŸitimini tamamlamaya ve bir iÅŸe sahip olmaya yardımcı olmak için rehabilitasyondan yararlanır.