Depresif Bozukluklar

Depresyon, iÅŸgücü kaybı ve intiharla iliÅŸkili önemli bir halk saÄŸlığı sorunudur. Depresyon dünya çapında yaygın bir hastalıktır ve 280 milyon kiÅŸiyi etkilemektedir.

Major depresyon, bipolar depresyon, distimi gibi tanımlanan farklı depresyon biçimlerinin yanında yaÅŸam koÅŸullarına baÄŸlı olarak farklı tipteki depresif bozukluklar geliÅŸebilir.

Image by Laura Chouette

Depresyon

Depresyon, nasıl hissettiÄŸinizi, nasıl düÅŸündüÄŸünüzü ve nasıl davrandığınızı etkileyen yaygın ve ciddi bir tıbbi hastalıktır. Depresyon, üzüntülü hissetmeye, bir zamanlar keyif aldığınız etkinliklere karşı ilgi kaybına neden olur. Depresyon, yaÅŸamımızda çoÄŸu zaman hissettiÄŸimiz normal üzüntüden farklıdır. ÇeÅŸitli duygusal ve fiziksel sorunlara yol açabilir. BaÅŸvuru ÅŸikayetleri genellikle yorgunluk, baÅŸ aÄŸrısı, karın aÄŸrısı veya uyku sorunları gibi bedensel olabilir. Ä°ÅŸte ve evde günlük iÅŸleri yapmanızı zorlaÅŸtırabilir. En ÅŸiddetli durumda, depresyon intihara yol açabilir. Bundan dolayı depresyonun erken tanınması saÄŸlığımız için hayati önemdedir.

Depresyon, her yıl tahminen 15 yetiÅŸkinden birini (%6,7) etkiler. Altı kiÅŸiden biri (%16.6) hayatlarının bir döneminde depresyon yaÅŸar. Depresyon herhangi bir zamanda ortaya çıkabilir, ancak ilk olarak 20'li yaÅŸların ortalarında ortaya çıkar. Kadınların depresyon yaÅŸama olasılığı erkeklerden daha fazladır ve 40-59 yaÅŸ arasındaki kiÅŸilerde daha yaygındır.

Depresyon tanısı nasıl konur?

Depresyon belirtileri her insan için farklı olabilir. Belirtileri hafif ile ÅŸiddetli arasında deÄŸiÅŸebilir ve ÅŸunları içerebilir:

• Üzgün hissetmek veya depresif bir ruh hali içinde olmak

• Bir zamanlar zevk alınan etkinliklere karşı ilgi veya zevk kaybı

• Ä°ÅŸtahta deÄŸiÅŸiklikler

• Uykusuzluk veya çok fazla uyuma sorunu

• Enerji kaybı veya artan yorgunluk

• Amaçsız fiziksel aktivitede artış veya hareketlerde ve konuÅŸmada yavaÅŸlama

• DeÄŸersiz veya suçlu hissetmek

• DüÅŸünme, konsantre olma veya karar verme zorluÄŸu

• Ölüm veya intihar düÅŸünceleri

Bu belirtiler iki haftadan daha uzun sürdüÄŸünde ve önceki iÅŸlevsellik seviyenizde bir düÅŸmeye neden olduÄŸunda depresyonda olabilirsiniz.

Depresyonda etkili olan faktörler nelerdir?

Depresyon, kiÅŸisel zayıflık, tembellik veya irade eksikliÄŸinden kaynaklanmaz. Depresyon herkesi, hatta nispeten ideal koÅŸullarda yaÅŸayan bir kiÅŸiyi bile etkileyebilir. Depresyonun geliÅŸiminde biyokimyasal, genetik, kiÅŸisel ve çevresel faktörler gibi birçok faktör rol oynayabilir. ÖrneÄŸin, beyindeki kimyasalların dengesizliÄŸinden kaynaklanabilir ya da hayatınızdaki stresli olaylar tarafından tetiklenebilir.

Depresyondan ÅŸüphe duyulduÄŸunda, kapsamlı bir tedavi planı öncesinde ruhsal görüÅŸme ve fizik muayene de dahil olmak üzere kapsamlı bir teÅŸhis deÄŸerlendirmesi yapılmalıdır. Bazı durumlarda depresyonun tiroid sorunu veya vitamin eksikliÄŸi gibi tıbbi bir duruma baÄŸlı olmadığından emin olmak için bir kan testi yapılabilir.

Depresyon nasıl tedavi edilir?

Neyse ki depresyon artık tedavi edilebilir bir hastalıktır.  Majör depresif bozukluk için çok çeÅŸitli etkili tedaviler mevcuttur. Antidepresan ilaçlar ve psikoterapi desteÄŸiyle, depresyonu olan kiÅŸilerin % 80 - 90'ı sonunda tedaviye iyi yanıt verecektir. Tedavinizi etkileyebilecek baÅŸka tıbbi durumlarınız varsa, hastanede tedaviye ihtiyacınız olabilir. Yüksek intihar riski altındaysanız hastanede tedavi gereklidir. Doktorunuz elektrokonvülsif tedavi (elektroÅŸok tedavisi de denir) kullanımını önerebilir.

Antidepresan ilaçlar beynideki kimyasal habercileri (serotonin, norepinefrin, dopamin) etkileyerek tedaviye yardımcı olurlar. Antidepresanlar, kullanımın ilk 1-2 haftasında bir miktar iyileÅŸme saÄŸlayabilir, ancak ilacın tam etkisini göstermesi 4 ile 8 haftayı bulabilir. Genellikle belirtiler düzeldikten sonra 6 ay veya daha fazla süre ilaç almaya devam etmek gerekebilir. Yüksek risk altındaki bazı kiÅŸiler için gelecekteki atak riskini azaltmak için daha uzun süreli devam tedavisi önerilmektedir. Bazı kiÅŸilerin iÅŸe yarayan bir yaklaşım bulmadan önce farklı tedavileri veya tedavi kombinasyonlarını denemeleri gerekebilir.

Psikoterapi (örneÄŸin, biliÅŸsel-davranışçı terapi, kiÅŸilerarası terapi) tek başına depresif belirtileri hafifletebilir. Psikoterapi genellikle antidepresan ilaçlarla birlikte kullanılır. BiliÅŸsel davranışçı terapinin (BDT) depresyon tedavisinde etkili olduÄŸu bulunmuÅŸtur. BDT, günümüzde problem çözmeye odaklanan bir terapi ÅŸeklidir. BDT, bir kiÅŸinin zorluklara daha olumlu bir ÅŸekilde yanıt vermek için düÅŸünce ve davranışları deÄŸiÅŸtirmek amacıyla çarpık/olumsuz düÅŸünceyi tanımasına yardımcı olur. Depresyonun ciddiyetine baÄŸlı olarak tedavi birkaç hafta veya daha uzun sürebilir. ÇoÄŸu durumda 10 ile 15 seansta önemli iyileÅŸme saÄŸlanabilir.

Depresyonla baÅŸa çıkmak için neler yapabilirsiniz?

Ä°nsanların depresyon belirtilerini azaltmaya yardımcı olmak için yapabileceÄŸi birçok ÅŸey vardır. Birçok insan için düzenli egzersiz, olumlu bir duygu yaratmaya yardımcı olur ve ruh halini iyileÅŸtirir. Düzenli olarak yeterli kalitede uyku almak, saÄŸlıklı beslenmek ve alkolden kaçınmak da depresyon belirtilerini azaltmaya yardımcı olabilir.

Depresyon belirtileri yaşıyorsanız, ilk adım aile hekiminizi veya psikiyatristinizi görmektir. Sizin için bir tedavi seçmek için doktorunuzla birlikte çalışmanız gerekecektir. EndiÅŸeleriniz hakkında konuÅŸun ve kapsamlı bir deÄŸerlendirme talep edin. Bu ruhsal saÄŸlık ihtiyaçlarınızı ele almak için bir baÅŸlangıçtır.

Yapabilecekleriniz

• Ä°yi hissetmek için bir ÅŸeyler yapın. Kendinizi iyi hissettiren veya bir ÅŸeyler baÅŸardığınızı hissettiren etkinliklere katılın.

• Düzenli egzersiz yapın. Egzersiz daha iyi hissetmenizi saÄŸlar. Hedefiniz her seferinde en az 30 dakika boyunca haftada 4 ila 6 kez egzersiz yapmak olmalıdır.

• Dengeli yemekler ve saÄŸlıklı yiyecekler yiyin. Abur cubur ve iÅŸlenmiÅŸ gıdalardan kaçının.
    Bol bol uyuyun. Uyku rutininizi tutarlı tutun (her gün aynı saatte uyanma ve yatma).

• Enerjiniz düÅŸükse kendinize küçük hedefler belirleyin. Kendinizi teÅŸvik edin. Asla pes etmeyin.
    Doktorunuzun önerdiÄŸi sıklıkta danışmaya gidin. Ä°lacınızı düzenli alın. Ara sıra alırsanız ilacınız iÅŸe yaramaz.

• UyuÅŸturucu ve alkolden kaçının. Her ikisi de depresyonu daha da kötüleÅŸtirir. Her ikisi de antidepresan ilaçlarla tehlikeli yan etkilere neden olabilir.

• Ä°ntihar düÅŸünceleriniz varsa hemen bir yakınınızı ya da doktorunuzu arayın veya en yakın acil servis birimine baÅŸvurun.

Yapmayacaklarınız

• Kendinizi izole etmeyin. ArkadaÅŸlarınız, aileniz ve doktorunuzla iletiÅŸimde kalın.

• Negatif düÅŸüncelerin zihninizi kurcalamasına izin vermeyin. Bu tür düÅŸünceler depresyonun tipik bir düÅŸünce biçimidir. Depresyonunuz ortadan kalktıkça bu düÅŸünceler ortadan kalkacaktır.

• Depresyonunuz için kendinizi suçlamayın. Buna sebep olan sen deÄŸilsin.

• Depresyondayken büyük yaÅŸam kararları vermeyin (ÖrneÄŸin, evlilik, boÅŸanma, ayrılık, iÅŸten ayrılma vb). Depresyondayken net düÅŸünemeyebilirsiniz. Önemli bir karar vermeniz gerekiyorsa, güvendiÄŸiniz birinden yardım alın.

• Normalde yapabileceÄŸiniz her ÅŸeyi yapmayı beklemeyin. Beklentilerinizi ayarlayın. Gerçekçi bir program belirleyin.

• Cesaretiniz kırılmasına izin vermeyin. Sabırlı olun. Depresyonunuzun tamamen ortadan kalkması zaman alacaktır.

• Ä°yi hissetmediÄŸiniz için vazgeçmeyin. Ä°yi hissetmek için beklemeyin. Yaptıkça iyi hissedeceÄŸinizi unutmayın.

Premenstrüel disforik bozukluk (Regl rahatsızlığı)

Premenstrüel disforik bozukluk (PDB), doÄŸurganlık çağındaki kadınların adet kanaması baÅŸlamadan yaklaşık bir hafta önce baÅŸlayan ÅŸiddetli depresyon, sinirlilik ve gerginlik belirtilerinin eÅŸlik ettiÄŸi bir tablodur.

PDB her yıl adet gören kadınların %1.8 ile %5.8'ini etkilediÄŸi tahmin edilmektedir.

Yaygın belirtiler arasında ruh hali deÄŸiÅŸimleri, sinirlilik veya öfke, depresif ruh hali ve belirgin kaygı veya gerginlik bulunur. DiÄŸer belirtiler, olaÄŸan aktivitelere olan ilginin azalması, konsantre olma zorluÄŸu, enerji eksikliÄŸi veya kolay yorulma, belirli yiyecek istekleriyle iÅŸtahta deÄŸiÅŸiklikler, uyuma güçlüÄŸü veya çok fazla uyuma, bunalmış veya kontrolden çıkmış hissi içerebilir. Fiziksel belirtiler arasında meme hassasiyeti veya ÅŸiÅŸmesi, eklem veya kas aÄŸrısı, ÅŸiÅŸkinlik hissi veya kilo alımı sayılabilir.

Bu belirtiler adetin baÅŸlamasından bir hafta ila 10 gün önce baÅŸlar ve adetin baÅŸlangıcında iyileÅŸme gösterir. Belirtiler düzenli iÅŸleyiÅŸ veya sosyal etkileÅŸimlerle ilgili önemli sıkıntılara ve sorunlara yol açar.

Antidepresanlar, doÄŸum kontrol hapları veya besin takviyeleri ile tedaviden fayda görülebilir. Kafein ve alkolü azaltmak, yeterli uyku ve egzersiz yapmak ve gevÅŸeme teknikleri uygulamak gibi diyet ve yaÅŸam tarzı deÄŸiÅŸiklikleri yardımcı olabilir.