Bipolar Bozukluk

Bipolar bozukluk, duygudurumu etkileyen ve bir aşırı uçtan diÄŸerine deÄŸiÅŸebilen ve birden fazla görünümü olabilen bir ruhsal saÄŸlık durumudur.

Bipolar bozukluÄŸu olan kiÅŸiler depresyon (çok düÅŸük ve uyuÅŸuk hissetmek) ile mani (çok yüksek ve aşırı aktif hissetmek) arasında bir dalgalanma gösterirler.

Image by Nick Fewings

Bipolar Bozukluk

Bipolar bozukluk, kiÅŸinin ruh halinde, konsantrasyonunda, enerjisinde ve günlük iÅŸleri yerine getirme yeteneÄŸinde olaÄŸanüstü deÄŸiÅŸikliklere neden olan bir beyin bozukluÄŸudur. Ayrıca "iki uçlu duygudurum bozukluÄŸu" ya da "manik-depresif bozukluk" olarak da adlandırılmaktadır.

Bipolar bozukluÄŸu olan kiÅŸiler, tipik olarak günlerden haftalara kadar farklı dönemlerde ortaya çıkan ve duygudurum dönemi olarak adlandırılan yoÄŸun duygusal durumlar yaÅŸarlar. Bu duygudurum dönemi manik/hipomanik (anormal derecede mutlu veya sinirli ruh hali) veya depresif (üzgün ruh hali) olarak sınıflandırılır. Bipolar bozukluÄŸu olan kiÅŸiler dönemler arasında belirtilerin olmadığı normal iÅŸleyiÅŸe dönerler. Tedavi edildiÄŸinde bipolar bozukluÄŸu olan kiÅŸiler dolu ve üretken bir yaÅŸam sürdürebilirler.

Bipolar bozukluÄŸun tipleri nelerdir?

Bipolar bozukluk, üç farklı tanıyı içeren bir kategoridir:

• Bipolar tip I,

• Bipolar tip II

• Siklotimik bozukluk.

Bunun dışında ilaç, psikoaktif madde ya da çeÅŸitli tıbbi durumlara baÄŸlı bipolar bozukluk epizotları ortaya çıkabilir.

Bipolar bozukluÄŸun baÅŸlama yaşı büyük ölçüde deÄŸiÅŸir. Bipolar bozukluk vakalarının çoÄŸu 15-24 yaÅŸlarındayken baÅŸlar. Genel popülasyonda bipolar tip I için %1.0, bipolar tip I için %1.1 ve eÅŸik altı bipolar bozukluklar için %2.4-4.7 yaÅŸam boyu yaygınlık bulmuÅŸtur. Bipolar tip I her iki cinsiyette de eÅŸit olarak ortaya çıkar.  Bununla birlikte, hızlı döngülü bipolar bozukluk (≥4 atak/yıl) kadınlarda erkeklerden daha yaygındır. Bipolar tip II sıklığı kadınlarda erkeklere göre daha yüksektir.

Bipolar bozukluk tanısı nasıl konur?

Bipolar I bozukluÄŸu, kiÅŸi manik bir dönem yaÅŸadığında teÅŸhis edilir. Bipolar I bozukluÄŸu olan kiÅŸiler manik bir dönem sırasında, enerjilerinde aşırı bir artış yaÅŸarlar ve kendilerini dünyanın tepesinde hissedebilirler veya sinirli bir ruh hali içinde olabilirler. Bipolar I bozukluÄŸu olan bazı kiÅŸiler manik dönemler dışında depresif veya hipomanik dönemlerini de yaÅŸarlar ve çoÄŸu kiÅŸide nötr ruh hali dönemleri olur.

Manik dönem, bir kiÅŸinin günün büyük bir bölümünde aşırı derecede yüksek ruh hali içinde veya sinirli olduÄŸu, normalden daha fazla enerjiye sahip olduÄŸu ve aÅŸağıdaki davranış deÄŸiÅŸikliklerinden en az üçünü yaÅŸadığı en az bir haftalık bir dönemdir:

• Azalmış uyku ihtiyacı (örneÄŸin, normalden önemli ölçüde daha az uyumasına raÄŸmen enerjik hissetme)

• Artmış veya hızlı konuÅŸma

• KonuÅŸurken kontrol edilemeyen yarışan düÅŸünceler veya hızla deÄŸiÅŸen fikirler veya konular

• Dikkat dağınıklığı

• Artan aktivite (örneÄŸin, yerinde duramama, aynı anda birkaç proje üzerinde çalışma)

• Artan riskli davranış (örneÄŸin, pervasız sürüÅŸ, çılgın harcamalar)

Bipolar II bozukluÄŸu tanısı, kiÅŸinin en az bir majör depresif dönem ve en az bir hipomanik dönem geçirmesini gerektirir. Bir hipomanik dönem, bir hafta yerine sadece dört gün üst üste sürmesi gereken daha az ÅŸiddetli manik belirtilerle karakterizedir. Hipomanik belirtiler, manik belirtilerin yaygın olarak neden olduÄŸu günlük iÅŸleyiÅŸte büyük sorunlara yol açmaz.

Siklotimik bozukluk, hipomani ve depresif belirtilerle karakterize birçok duygudurum deÄŸiÅŸimlerini içeren bipolar bozukluÄŸun daha hafif bir ÅŸeklidir. Hastalık belirtileri en az 2 yıl (çocuk ve ergenlerde 1 yıl) sürmelidir. Ancak belirtiler, hipomanik dönem ve depresif dönem için tanısal gereksinimleri karşılamamaktadır.

Bipolar bozuklukta etkili olan faktörler nelerdir?

Bipolar bozukluÄŸun nedenleri belirsiz olsa da beyin kimyasallarındaki dengesizliÄŸin düzensiz beyin aktivitesine yol açtığına inanılmaktadır. Bazı araÅŸtırmalar, belirli genlere sahip kiÅŸilerin bipolar bozukluk geliÅŸtirme olasılığının daha yüksek olduÄŸunu göstermektedir. Stres, uyku bozukluÄŸu, uyuÅŸturucu ve alkol gibi çevresel faktörler, hassas kiÅŸilerde duygudurum dönemlerini tetikleyebilir.

Bipolar bozukluk nasıl tedavi edilir?

Bipolar bozukluk ömür boyu süren bir hastalıktır.  Mani ve depresyon dönemleri tipik olarak zaman içinde geri gelebilir. Ancak tedavi, bipolar bozukluÄŸun en ÅŸiddetli formlarına sahip olanlar da dahil olmak üzere iyileÅŸmeye yardımcı olabilir.  Etkili bir tedavi planı genellikle ilaç ve psikoterapinin bir kombinasyonunu içerir. Ä°laç tedavisi, bipolar bozukluk tedavisinin temel taşıdır. Psikoterapi birçok hastanın hastalıkları hakkında bilgi edinmesine ve tedavi uyumuna yardımcı olarak gelecekteki duygudurum ataklarını önleyebilir.

Duygudurum düzenleyicileri (örneÄŸin, lityum, sodyum valproat) ve ikinci nesil (atipik) antipsikotikler olarak bilinen ilaçlar, bipolar bozukluk için en sık reçete edilen ilaç türüdür. Bu ilaçların dengesiz beyin sinyallerini düzelttiÄŸi düÅŸünülmektedir. Bipolar bozukluk, duygudurum dönemlerinin tipik olarak tekrarladığı kronik bir hastalık olduÄŸundan uzun süreli önleyici tedavi önerilir.

Bipolar bozuklukta hastalık seyri nasıldır?

Uygun tedavi ile bile hastalık yinelemeleri meydana gelebilir. Bipolar tip I ilk ataktan sonraki ilk 2 yıl içinde bu hastaların %40-50'si baÅŸka bir manik atak geçirir. Bu hastaların %7'sinde semptomlar tekrarlamaz, hastaların %45'i birden fazla atak geçirir ve %40'ında kalıcı bir bozukluk olur. Genellikle, depresyon ve mani arasındaki döngü yaÅŸla birlikte hızlanır. Hasta ve hekim birlikte çalıştığında ve seçenekler hakkında açıkça konuÅŸulduÄŸunda tedavi daha etkilidir. Günlük ruh hali belirtilerini, tedavileri, uyku düzenlerini ve yaÅŸam olaylarını kaydeden bir yaÅŸam çizelgesi tutmak zaman içinde bipolar bozukluÄŸun etkili izlemesine ve tedavisine yardımcı olabilir.

Bipolar bozuklukla baÅŸa çıkmada yapabilecekleriniz?

Bipolar bozuklukla yaşamak zor olabilir, ancak bunu kolaylaştırmanın yolları vardır.

• Tedavi olun ve buna baÄŸlı kalın. Tedavi daha iyi hissetmeye baÅŸlamanın en iyi yoludur.

• Randevularınıza özen gösterin ve tedavi seçenekleri hakkında doktorunuzla konuÅŸun.

• Tüm ilaçları belirtildiÄŸi ÅŸekilde alın.

• Yemek ve uyku ihtiyacınız için bir rutin oluÅŸturun, yeterli uyku ve egzersiz yaptığınızdan emin olun.

• Azalmış uyku, enerji artışı, ruh hali deÄŸiÅŸimleri gibi hastalığın uyarı iÅŸaretlerini tanımayı öÄŸrenin.

• Alkol ve uyuÅŸturucuların kullanılmasından kaçının.

• Sabırlı olun, iyileÅŸme zaman alır. ÇeÅŸitli rehabilitasyon ve sosyal destek programları size yardımcı olabilir.