Travma Sonrası Stres Bozukluğu

Travma sonrası stres bozukluÄŸu (TSSB), bir travmaya maruz kalan ya da tanık olan kiÅŸilerde meydana gelebilecek bir psikiyatrik bozukluktur. Travma, ciddi yaralanma veya ölüm olasılığını içeren yoÄŸun bir olaydır. DoÄŸal afet, ciddi bir kaza, terör eylemi, savaÅŸ/çarpışma, iÅŸkence, tecavüz, cinsel ÅŸiddet veya ciddi yaralanma gibi travmatik bir olayı yaÅŸayan, tanık olan ya da ölümle tehdit edilen kiÅŸilerde TSSB ortaya çıkabilir. TSSB ayrıca yakın bir aile veya arkadaşın ÅŸiddetli ölümünü öÄŸrenen bir bireyde de ortaya çıkabilir.

Travmatik bir duruma maruz kalan bir kiÅŸinin yaÅŸadığı travmatik durumun ruhsal travma niteliÄŸini kazanıp kazanamayacağı ya da TSSB geliÅŸip geliÅŸmeyeceÄŸi birçok faktöre baÄŸlı olabilir. Travmanın niteliÄŸi, ÅŸiddeti ve süresi, travma öncesi, sırası ve sonrası ile ilgili birçok etken, sosyal destek düzeyi, bireyin travmatik olay karşısındaki duyarlılığı ve toplumsal kültürel farklılıklara göre deÄŸiÅŸiklik gösterebilir. KiÅŸinin başından geçen olayların yarattığı stres onun dayanabilme gücünü aÅŸtığında ruhsal travma yaÅŸantısı ortaya çıkar.

Tüm insanların yaklaşık % 80-100’ünün hayatları boyunca en az bir travmatik olaya maruz kaldığı tahmin edilmektedir. Erkekler daha çok travmatik olaya maruz kalır ancak kadınlarda TSSB geliÅŸme riski biraz daha fazladır (kadınlarda % 10.4-19, erkeklerde ise % 5-10).

TSSB belirtileri ÅŸunları içerir:

• DüÅŸünceler ve duygular yoluyla travmayı yeniden yaÅŸamak – TSSB'si olan kiÅŸiler, travmatik olay sona erdikten sonra yaÅŸadıklarıyla ilgili yoÄŸun, uzun süren rahatsız edici düÅŸüncelere ve duygulara sahiptir. Olayı geri dönüÅŸler veya kabuslar yoluyla yeniden yaÅŸayabilirler.

• Travmatik olayla iliÅŸkili uyaranlardan kaçınmak – TSSB'si olan kiÅŸiler, travmayı düÅŸünmekten kaçınırlar ve travmayı hatırlatan durumlardan, insanlardan ve yerlerden uzak dururlar.

• Travmatik olaydan sonra baÅŸlayan ya da kötüleÅŸen zihinsel durum ve duygudurumda olumsuz deÄŸiÅŸiklikler – TSSB'si olan kiÅŸiler, travmatik olayın önemli bir kısmını hatırlamakta zorluk yaÅŸayabilirler. Bazı insanlar kendini uyuÅŸmuÅŸ, diÄŸer insanlardan kopmuÅŸ veya yabancılaÅŸmış gibi hissedebilirler. Eskiden zevk aldıkları veya çevrelerindeki dünyanın bir parçası olduÄŸunu hissettikleri etkinliklerden hoÅŸlanmayabilirler.

• Travmatik olayla iliÅŸkili uyarılma ve tepki verme biçiminde deÄŸiÅŸiklikler – Öfke, korku veya endiÅŸe gibi yoÄŸun duygulara sahip olablirler. Ä°nsanlar kolayca korkabilir veya irkilebilirler. Yüksek bir gürültü veya kazara bir dokunuÅŸ gibi sıradan bir ÅŸeye güçlü olumsuz tepkiler verebilirler. Birçok insan uyumakta zorluk çekerler.

Travmatik bir olaya maruz kalan birçok kiÅŸi, olayı takip eden günlerde yukarıda açıklananlara benzer belirtiler yaÅŸar. Bu belirtiler travmadan hemen sonra baÅŸlayabilir. Üç günden uzun sürerse, “akut stres bozukluÄŸu” adı verilen ilgili bir durumun belirtileri olabilir. Ancak bir kiÅŸiye TSSB teÅŸhisi konması için belirtilerin bir aydan fazla sürmesi ve kiÅŸinin günlük iÅŸleyiÅŸinde önemli sıkıntı veya sorunlara neden olması gerekir. TSSB sıklıkla depresyon, madde kullanımı, hafıza sorunları ve diÄŸer fiziksel ve ruhsal saÄŸlık sorunları gibi diÄŸer ilgili durumlarla birlikte ortaya çıkabilir.

Travma yaÅŸayan herkesin TSSB geliÅŸtirmediÄŸini ve TSSB geliÅŸtiren herkesin psikiyatrik tedavi gerektirmediÄŸini belirtmek önemlidir. Bazı insanlar için TSSB belirtileri zamanla azalır veya kaybolur. DiÄŸerleri destek sistemlerinin (aile, arkadaÅŸlar vb.) yardımıyla daha iyi olurlar. Ancak TSSB'si olan birçok insan, yoÄŸun ve engelleyici olabilen psikolojik sıkıntıdan kurtulmak için profesyonel tedaviye ihtiyaç duyar. Travmanın ciddi sıkıntılara yol açabileceÄŸini hatırlamak önemlidir. Bir kiÅŸi ne kadar erken tedavi görürse, iyileÅŸme ÅŸansı o kadar iyi olacaktır. Hem psikoterapi hem de ilaç tedavisi, TSSB için kanıta dayalı etkili tedaviler saÄŸlar.

Akut Stres BozukluÄŸu

Akut stres bozukluÄŸu, tıpkı TSSB'nin yaptığı gibi, travmatik bir olaya tepki olarak ortaya çıkar ve belirtiler benzerdir. Ancak belirtiler olaydan üç gün ile bir ay sonra ortaya çıkar. Akut stres bozukluÄŸu olan kiÅŸiler travmayı yeniden yaÅŸayabilir, geçmiÅŸe dönüÅŸler veya kabuslar görebilir ve kendilerini uyuÅŸmuÅŸ veya kopuk hissedebilirler. Bu semptomlar günlük yaÅŸamlarında büyük sıkıntı ve sorunlara neden olur. Etkili ÅŸekilde tedavi edilse bile bu bireylerde TSSB geliÅŸme riski mevcuttur. Akut stres bozukluÄŸu olan kiÅŸilerin yaklaşık yarısı TSSB'ye devam eder.

Uyum BozukluÄŸu

Uyum bozukluÄŸu, stresli bir yaÅŸam olayına yanıt olarak ortaya çıkar. Bir kiÅŸinin stres etkenine tepki olarak yaÅŸadığı duygusal veya davranışsal belirtiler, meydana gelen olayın türü için makul olarak beklenenden genellikle daha ÅŸiddetli veya daha yoÄŸundur.

Belirtiler arasında gergin, üzgün veya umutsuz hissetme, diÄŸer insanlardan kendini geri çekme, karşı gelme davranışları veya dürtüsel davranışlar sergileme, titreme, çarpıntı ve baÅŸ aÄŸrısı gibi fiziksel belirtiler görülebilir. Belirtiler örneÄŸin iÅŸte, okulda veya sosyal etkileÅŸimlerde, hayatın önemli alanlarında önemli bir sıkıntıya veya iÅŸlevsellik sorunlarına neden olur. Uyum bozukluklarının belirtileri, stresli bir olaydan sonraki üç ay içinde baÅŸlar ve stres etkeni veya sonuçları sona erdikten sonra altı aydan fazla sürmez.

Stresör tek bir olay (duygusal bir ayrılık gibi) olabilir veya birden fazla olay olabilir. Stresörler tekrarlayıcı veya sürekli olabilir (artan sakatlık ile devam eden aÄŸrılı bir hastalık gibi). Stresörler tek bir bireyi, tüm aileyi veya daha büyük bir grubu veya topluluÄŸu etkileyebilir (örneÄŸin, bir doÄŸal afet durumunda).

Ayakta ruh saÄŸlığı tedavisi gören bireylerin tahminen %5 ile %20'sinde baÅŸlıca uyum bozukluÄŸu tanısı vardır. Genellikle psikoterapi ile tedavi edilir.